مرداد ۱ام, ۱۳۹۵

راه‌های پیشگیری از آسیب‌های ورزشی/ توصیه‌های پزشکی که والدین و مربیان ورزشی باید بدانند

متخصص ارتوپدی با اشاره به شایع‌ترین آسیب‌های ورزشی، راه‌های پیشگیری از این مشکل را برای ورزشکاران، والدین و مربیان تشریح کرد.

به گزارش نبض شهر، ذبیح الله حسن زاده در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، در ارتباط با آسیب‌های ورزشی اظهارداشت: شایع‌ترین محل‌هایی از بدن که آسیب آن سبب ناتوانی هنگام فعالیت ورزشی خواهد شد، آسیب به زانو بوده که بیشترین آسیب مفاصل جوانان نیز به شمار می‌رود.

وی در مورد علل آسیب به زانو افزود: اغلب افراد به دلیل عدم آمادگی و بدن‌سازی نامناسب دچار این آسیب‌ها که گاهی در چمن و گاهی در سالن‌ ورزشی بروز می‌کند، می‌شوند که دامنه این آسیب‌ها از یک آسیب کوچک در کشیدگی زانو تا پارگی رباط صلبی قدامی زانو است که خونریزی، درد و تورم در کنار ‌آسیب زانو می‌تواند ایجاد شود.

متخصص ارتوپدی ادامه داد: آمادگی بدن، تقویت عضلات، تغذیه مناسب و آموزش فنی بدن‌سازی، کفش، زمین و سالن مناسب و گرم کردن بدن قبل از ورزش و سرد کردن بعد از ورزش می‌تواند باعث پیشگیری از آسیب زانو در فعالیت ورزشی شود. همچنین مصرف لبنیات، محصولات دریایی و مکمل مناسب کلسیم در سنین جوانی، آماده‌سازی عضلات به ورزش کششی اقدام ضروری جهت پیشگیری از آسیب زانو بوده و این اصل قالب و نافذ تلقی می‌شود.

حسن زاده  تأکید کرد: مربیان باید آگاهی داشته باشند؛ زمانی که کودک و نوجوان برای سرگرمی یا ورزش حرفه‌ای تحت آموزش است باید اصول آمادگی جسمانی را رعایت و بخشی از اوقات ورزشی به این موضوع اختصاص یابد.

وی گفت: اغلب آسیب‌ها زمانی رخ می‌دهد که ورزشکار دچار آسیب چرخشی در ناحیه زانو شود که در برخورد با همبازی یا سقوط روی زمین این آسیب به طور جدی خود را نشان می‌دهد.

متخصص ارتوپدی با اشاره به اصولی که در فدراسیون‌های پزشکی ورزشی دنیا در ارتباط با پیشگیری از آسیب‌های ورزشی اجرا می‌شود، گفت: بازیکنی که آسیب می‌بیند باید از میدان خارج تا مورد آسیب مجدد قرار نگیرد. همچنین از کیسه یخ یا کمپرس آب سرد در موضع زانو یا مچ پا که محل شایع آسیب ورزشی است به طور متناوب استفاده (هر یک ساعت ۱۵ دقیقه روی محل مربوطه قرار) تا باعث کاهش  تورم و درد و کاهش خونریزی احتمالی داخل مفصل می‌شود.

وی اضافه کرد: باید مربی یا  والدین بازیکن، پای فرد آسیب دیده را تحت یک آتل یا بانداژ مخصوص قرار داده و از اعمال فشار به زانو و مچ پا جلوگیری کنند. همچنین به اصل بالا نگه داشتن عضو توجه داشته باشند. اگر پا در هر بخش دچار آسیب شود بهتر است در سطح بالاتر از قلب قرار گرفته تا کاهش تورم در آن اندام را شاهد باشیم.

حسن زاده افزود: این موارد سبب جلوگیری از آسیب مجدد بازیکن شده و در کنار این نکات باید با حمایت روحی از مصدوم  نسبت به انتقال آن به مرکز درمانی اقدام کرد. در صورت ضرورت پزشک جراح ارتوپد می‌تواند با معاینه و تصویربرداری شامل عکس، رادیوگرافی و MRI به تشخیص قطعی برسد و یا تنها در صورت نیاز با ارائه یک مسکن برای درمان بیمار اقدام کند.

متخصص ارتوپدی تأکید کرد: مراحل استفاده از کیسه یخ باید ۴۸ تا ۷۲ ساعت ادامه یافته و معمولاً بعد از ۲ هفته نیز ادامه درمان بیمار پیگیری بشود.

حسن زاده خاطر نشان کرد: زمان بازگشت ورزشکار آسیب دیده به میدان زمانی بوده که فرد بتواند روی آن اندام وزن گذاشته (مثلاً راه برود) و بدون درد به حرکات مفصل ادامه دهد. البته ورزشکاران حرفه‌ای به مجوز پزشک معالج نیاز خواهند داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها,


ایمیل سایت:  info@nabzeshahr.ir                         شماره سامانه پیامک سایت:    به زودی


لینک کوتاه:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *